سازگاری و انعطاف پذیری: 12 راه برای تقویت انعطاف پذیری!

سازگاری و انعطاف پذیری: 12 راه برای تقویت انعطاف پذیری!

معمولا تصور میشود که اگر ما بر هر چیزی کنترل داشته باشیم، محیط ما ثابت خواهد ماند. اما کنترل تنها یک توهم است. زیرا تنها چیز ثابت در جهان، هرج و مرج است. برای بسیاری از مردم انعطاف پذیری در زندگی سخت است. اما نمیتوان از ظهور موقعیت های غیرمنتظره و ناامیدی هایی که ایجاد میکند، جلوگیری کرد. همچنین منعطف نبودن میتواند به فرد آسیب زیادی را وارد کند. به عبارتی دیگر، انعطاف ناپذیر بودن میتواند مانع از رسیدن به آنچه میخواهید شود. این به نوبه خود منجر به ناامیدی بیشتر میشود زیرا همه چیز آنطور که میخواهید کار نمیکند. آلبرت انیشتین اعتقاد دارد که یک معیار برای هوش، توانایی تغییر یا انعطاف پذیری است. در حقیقت این ویژگی است که امروزه بسیاری از کارفرمایان هنگام استخدام به دنبال آن هستند. اما چرا انعطاف پذیری مهم است؟!

انعطاف پذیری چیست؟

انعطاف پذیری توانایی تغییر مسیر فکر یا عمل، بر اساس الزاماتی است که در یک موقعیت به وجود می آید. این شامل توانایی کنار گذاشتن یک الگوی قبلی از پاسخ ها به نفع یک پاسخ جایگزین است که مناسب تر با شرایط فعلی است. اگر مجموعه ای ثابت از اولویت ها را دارید، سازگاری با تغییر برایتان دشوار است، یا به شما گفته شده است که طرز فکر خشک و سختی دارید، ممکن است بهتر باشد انعطاف پذیری بیشتری داشته باشید. افراد انعطاف پذیر بسیار سازگار هستند و میتوانند به سرعت با موقعیت های جدید سازگار شوند. کلاریسا سیلوا، دانشمند علوم رفتاری میگوید: «افراد منعطف متفکران همه کاره هستند که میتوانند خلاق باشند و مسیرهای جایگزینی را برای تحقق امور انتخاب کنند». موارد زیر ویژگیهای یک فرد انعطاف پذیر است:

  • پاسخ مثبت نسبت به تغییر
  • داشتن نگرش و رویکرد میتوان انجام داد نسبت به چالش ها
  • کنار آمدن و هدایت شدن با چالش
  • استفاده از ابتکار عمل در مواجهه با موقعیت ها

انعطاف پذیری

افراد منعطف چه تفاوتی با افراد غیرقابل انعطاف دارند؟

در ادامه تفاوت های افراد انعطاف پذیر و انعطاف ناپذیر و خشک را آورده ایم:

  • افراد انعطاف پذیر
  • دارای تفکر پویا و همه کاره
  • پذیرش ایده ها و روش های جدید برای انجام کارها
  • مایل به امتحان تجربیات جدید
  • قادر به انطباق با شرایط مختلف
  • توانایی مقابله با عوامل استرسزا غیرمنتظره
  • مراقب افکار و احساسات دیگران هستند.
  • پیشنهاد راه حل های خلاقانه برای حل مشکلات
  • افراد انعطاف ناپذیر
  • در فرآیندهای فکری خود سفت و سخت هستند.
  • عادات و ترجیحات آنها ثابت شده است.
  • اغلب تمایلی به امتحان چیزهای جدید ندارند.
  • گیج و ناراحت در موقعیت های جدید.
  • قادر نبودن به مقابله با چالش های غیرمنتظره
  • بی توجهی به ترجیحات دیگران
  • مقاوم در برابر تغییر

انعطاف پذیری چه مزایایی دارد؟

انعطاف پذیری ما را را قادر میسازد تا در صورت یافتن خود در یک موقعیت دشوار، از آن فرار کنیم. انعطاف پذیری مانند آب، به ما این امکان را میدهد تا در هر موقعیتی سازگار باشیم. با این حال، زندگی بدون انعطاف در اعمال یا بینش، ضرر شدیدی را برای ما در جهان ایجاد میکند. در حقیقت، انعطاف پذیری یک ویژگی است که میتواند در چندین موقعیت مفید باشد. به عنوان مثال، انعطاف پذیری و ذهن باز بودن در محل کار میتواند به شما کمک کند کارآمدتر باشید و با استرس های غیرمنتظره مقابله کنید.

منعطف بودن در زندگی روزمره میتواند به جلوگیری از ناامیدی و تعارض کمک کند. این به نوبه خود میتواند به کاهش خطر ابتلا به بیماری هایی مانند اضطراب، افسردگی و درد مزمن کمک کند. علاوه بر این، انعطاف پذیری در مورد ترجیحات غذایی خود و باز بودن برای تجربه های مختلف میتواند در سفر یا در مناسبت های اجتماعی با دوستان و خانواده مفید باشد. انعطاف پذیری نیز یک عنصر مهم در روابط است و میتواند منجر به موفقیت بهتر در روابط عاشقانه، پویایی راحتتر خانواده و به طور کلی رفاه بهتر شود.

سازگاری

چگونه انعطاف پذیر باشیم؟

1) بر ارزش های اصلی خود تمرکز کنید

ارزش های اساسی با موج های جدید، تغییر نمیکند. آنها شما را در طول دوره های تغییر، ثابت نگه میدارند. استفاده از ارزش های اصلی بهعنوان تکیه گاه، به شما کمک میکند تا هنگام دریافت درخواست های غیرمنتظره - به ویژه درخواست های غیرمعمول، تصمیم گیری کنید.

2) سپاسگزار باشید

وقتی میفهمید که یک اتفاق بزرگ و فوری در راه است، مثبت اندیشی سخت است. اما تمرکز بر نکات مثبت به شما کمک میکند انعطاف پذیر و متمرکز بمانید.

3) گزینه های جایگزین را در نظر بگیرید

اگر مستعد تفکر انعطاف ناپذیر هستید، ممکن است فقط با روش خاصی برای انجام کارها راحت باشید. با این حال، مهم است که به یاد داشته باشید که راه حل های زیادی برای هر موقعیت معین و بیش از یک راه برای انجام کارها وجود دارد. گزینه های مختلف را در نظر بگیرید و قبل از تصمیم گیری، مزایا و معایب هر کدام را بسنجید.

4) با تغییرات کوچک شروع کنید

میتوانید با ایجاد تغییرات کوچک در برنامه روزانه خود انعطاف پذیر بودن را تمرین کنید. به عنوان مثال، اگر قبل از رفتن به رختخواب تلویزیون تماشا میکنید، به جای آن سعی کنید کتاب بخوانید. یا اگر اغلب با اتوبوس به محل کار میروید، به جای آن دوچرخه سواری کنید. انجام کارها به گونه ای متفاوت میتواند به شما در تمرین مهارت انعطاف پذیری کمک کند.

5) چیزهای جدید را امتحان کنید

سعی کنید به طور منظم تجربیات جدید را امتحان کنید. به عنوان مثال، میتوانید حداقل یک بار در ماه یک رستوران یا غذاهای جدید را امتحان کنید. میتوانید یک فعالیت جدید مانند یادگیری یک ساز، ورزش، آشپزی را بیاموزید و یا در امور داوطلبانه شرکت کنید.

6) با افراد جدید ملاقات کنید

ملاقات با افراد جدید با پیشینه های مختلف میتواند شما را در معرض دیدگاه های مختلف قرار دهد. دیدن چیزها از دید دیگران میتواند به شما کمک کند تا درک کنید که بیش از یک راه برای انجام کارها وجود دارد.

7) از تغییر موضع خود نترسید

قبل از انتخاب بهترین گزینه برای جمع آوری اطلاعات وقت بگذارید. از تغییر موضع خود در هنگام دریافت اطلاعات جدید نترسید. شرم آور نیست که نظر خود را تغییر دهید زیرا این نشان آگاه تر شدن شما است.

8) باورهای خود را به چالش بکشید

اگر روش خاصی برای انجام کارها دارید، میتواند مفید باشد که به آنها فکر کنید و از خود بپرسید که چرا اصرار دارید کارها را به این طریق انجام دهید. از مهارت های تفکر انتقادی خود برای تعیین اینکه آیا واقعا بهترین راه است یا خیر استفاده کنید.

9) نگرش مثبت خود را حفظ کنید

در حالی که بیرون رفتن از منطقه راحتی شما می تواند دشوار باشد، حفظ نگرش مثبت هنگام کار بر روی ایجاد الگوهای فکری جدید می تواند مفید باشد. میتوانید سعی کنید با خودگویی مثبت درگیر شوید تا از پس کارهای چالش برانگیز برآیید.

10) حساس و ژرف نگر باشید

سعی کنید بیشتر متوجه افکار و احساسات دیگران باشید. اکثر افراد منعطف از نظر عاطفی باهوش بالایی دارند. توانایی سنجش احساسات دیگران به شما کمک میکند همدل تر و با ملاحظه تر باشید.

11) ورزش کنید

تحقیقات نشان میدهد که فعالیت بدنی بیشتر میتواند به فعال تر کردن مغز شما کمک کند و عملکرد شناختی و انعطافپذیری ذهنی را تقویت کند.

12) به دنبال درمان باشید

اگر به دلیل انعطاف ناپذیری در خانه، محل کار یا در محیط های اجتماعی مشکلاتی را تجربه میکنید، مراجعه به یک درمانگر میتواند مفید باشد. مشاور میتواند به شما کمک کند تا باورهای خود را بررسی کنید، آن دسته از باورهای که مشکل ساز هستند را به چالش بکشید و مهارت های مقابله ای را توسعه دهید که انعطاف پذیری را افزایش میدهد.

منابع: nurserymag.com و collegemarker.com و verywellmind.com

خیلی بد بد متوسط خوب عالی
(4 رای)
نظرات کاربران:
ملک
پاسخ به این نظر
16:30 - 19 اسفند 1402

انعطاف پذیری هم ویژگی خوبیه هم بد خوبه چون ممکنه در هر شرایط با ادمها هم مسیر باشی و دایره روابطط گسترده بشه و بده از این نظر که وقتی درمقابل بعضی ادمهای سواستفاده گر قرار بگیری متوجه لطف تو نمیشن و تورو مجبور به هرکاری میکنن که حتی ممکنه در شان تو نباشه

0 0
افزودن نظر:
captcha
آدرس
واتس اپ