15 نکته برای فراموش کردن گذشته و ادامه زندگی

15 نکته برای فراموش کردن گذشته و ادامه زندگی

بیشتر ما خاطرات بد و لحظات شرم آوری داریم که ترجیح میدهیم فراموششان کنیم. برخی از این خاطرات به راحتی از یاد میروند اما برخی مانند دل شکستگی ممکن است زمان طولانی تری با شما همراه باشند. بطور کلی فراموش کردن گذشته کار آسانی نیست، خصوصا اگر شما خاطراتی از رویدادهای آسیب زا در گذشته به یاد داشته باشید. گاهی رویدادهای آسیب زا باعث میشوند از لحاظ جسمی نیز احساس بیماری کنید، مثلا باعث سردرد، تعریق زیاد، معده درد و احساس ضعف میشوند. این قابل درک است که بخواهید انرژی خود را صرف داشتن یک زندگی شاد کنید اما گذشته شما را رها نمیکند و فراموش کردن گذشته به راحتی گفتن آن نیست و زمان میبرد. مهم این است که شما تلاش کنید که کمتر در گذشته سیر کنید.

تفکر مثبت

رابطه بین احساسات و خاطرات

احساس و حافظه به طور ذاتی با هم مرتبط هستند. مغز ما احساسات تجربه شده را در حافظه لحظه ای ذخیره می کند. برای این کار می توانید از ساختاری در مغز به نام آمیگدال تشکر کنید. آمیگدال مسئول تنظیم هیجانی و نحوه پردازش خاطرات از طریق مغز ما است. خاطراتی که به راحتی به یاد می آوریم معمولاً با احساسات شدید مثبت یا منفی مرتبط هستند. وقتی به خاطراتی که توسط آمیگدال ایجاد می شود توجه می کنیم، می توانیم به دستاوردهای خود فکر کنیم و از اشتباهات گذشته درس بگیریم.

همچنین یادآوری خاطرات دردناک و تجربیات گذشته یکی از راه های بهبود هوش هیجانی است. ما می توانیم به یاد بیاوریم که چقدر پیشرفت کرده ایم. این خاطرات به پیشرفت ما کمک می کند. تمرکز فقط بر روی تجربیات منفی به هیچ وجه مفید نیست، بنابراین مهم است که سعی کنید نکات مثبت این تجربیات را ببینید و زمانی که احساسات بیش از حد چالش برانگیز هستند آن را رها کنید. تحقیقات در مورد پیوندهای بین حافظه و احساسات نشان داده است که قالب بندی مجدد خاطرات منفی برای تمرکز بر جنبه های مثبت باعث عملکرد سالم تر مغز می شود.

پیشنهاد میکنیم انجام دهید: تست آنلاین میزان مثبت اندیشی

چگونه در تجربیات گذشته تأمل کنیم؟

پس از یک تجربه دشوار، احتمالاً یک دوره تأمل را پشت سر خواهید گذاشت. شما ممکن است این رویداد را در ذهن خود مدام مرور کنید یا برای هر تغییر وضعیتی که ایجاد شده عزاداری کنید. این یک پاسخ کاملا طبیعی و سالم است. فکر کردن به گذشته به ما اجازه می دهد تا تجربه ها را در زندگی بپذیریم و تغییرات لازم را ایجاد کنیم. اما اگر تجربه ها آسیب زا باشند، تامل کردن در آن ممکن است دردناک یا حتی غیر ضروری باشد. اگر احساس امنیت، آمادگی و تمایل دارید، در اینجا چند راه وجود دارد که می توانید ذهن خود را به سمت این تجربه سوق دهید:

  1. تمرین نوشتن
  2. تمرین ذهن آگاهی یا مدیتیشن
  3. رفتن به پیاده روی طولانی
  4. صحبت کردن در مورد آن با یکی از دوستان یا اعضای خانواده

همانطور که فکر می کنید، سوالات زیر را از خود بپرسید:

1. آیا به دلیل این رویداد مهارت جدیدی در من ایجاد شد یا انعطاف پذیری کسب کردم؟

تجربه یک جدایی بد، ممکن است برخی از احساسات منفی را تداعی کند، اما این نباید چیزهایی را که از تجربه به دست می آورید را نفی کند. بنابراین به طور هدفمند روی رشد شخصی خود تمرکز کنید تا از هر موقعیتی بیشتر بهره ببرید.

2. چه چیزی به من کمک می کند تا از آنچه اتفاق افتاده عبور کنم؟

حاضر ماندن برای قدردانی از داشته هایمان و معطوف کردن ذهن به آینده برای تمرکز بر اهدافمان، عادات سازنده هستند. اما برای حرکت به جلو، باید با گذشته خود صلح کنیم. در غیر این صورت، محرک های استرس ما را از حرکت باز می دارد.

3. آیا دوست یا عضوی از خانواده وجود دارد که بتوانم در این مورد با او صحبت کنم؟

صحبت در مورد تجربیات شرم آور، غم انگیز یا آسیب زا دشوار است. با این حال ممکن است پس از اشتراک گذاری بیشتر احساس حمایت کنید و کمتر احساس تنهایی کنید.

4. آیا قبل یا بعد از این تجربه لحظات مثبتی وجود داشت که بتوانم روی آن تمرکز کنم؟

اجازه ندهید احساسات منفی شما را از احساسات مثبت منحرف کند.

به یاد داشته باشید برای تأمل در گذشته محدودیت زمانی وجود دارد. زمانی که احساس کردید با آنچه اتفاق افتاده کنار آمده اید و می توانید نکات مثبتی را از این تجربه بیرون بیاورید، به جلو حرکت کنید و دیدگاه مثبت و آن درس ها را همراه خود داشته باشید.

فراموش کردن گذشته

15 نکته برای فراموش کردن گذشته و ادامه زندگی

هیچ راهی برای کنار گذاشتن خاطرات منفی یا آسیب زا وجود ندارد. برخی از افراد با استراتژی های خاصی که دیگران به کمک آنها مبارزه می کنند، به موفقیت دست می یابند. در حالی که این 15 نکته را بررسی می کنید، به این فکر کنید که آیا هر کدام مکمل روال و سبک زندگی فعلی شما هستند:

  1. فاصله خود را از افراد یا مکان هایی که ممکن است باعث یادآوری خاطرات بد و ایجاد واکنش های نامطلوب شوند، حفظ کنید.
  2. مراقبت از خود را در برنامه روزانه خود بگنجانید.
  3. با افراد مثبتی که با آنها روابط سالمی دارید وقت بگذرانید. نوع نگاه آنها به شما ممکن است به شما انگیزه دهد که خودتان را متفاوت ببینید.
  4. افکار منفی را با خودگویی مثبت عوض کنید.
  5. به خود اجازه دهید احساسات خود را حس کنید نه اینکه آنها را انکار کنید. همه احساسات معتبر هستند، این پاسخ های ما به آنها است که باید به آنها توجه کنیم.
  6. یک وقفه در شبکه های اجتماعی بی اندازید، تا در لحظه حال زندگی کنید.
  7. درک کنید که برخی افراد ممکن است هرگز از شما عذرخواهی نکنند.
  8. به خاطر هر اشتباهی که در گذشته مرتکب شده اید، خود را ببخشید.
  9. وقتی کینه دارید، فقط به خودتان صدمه می زنید، نه به فردی که از او رنجیده اید. دیگران را ببخشید که بیشتر به رفاه شما مربوط می شود تا آنها.
  10. اهداف خود را بنویسید و برای پیشرفت خود برنامه ریزی کنید.
  11. ذهن آگاهی را تمرین کنید تا به تمرکزتان کمک کند.
  12. توجه کنید که چقدر پیشرفت کرده اید. از کسانی که به شما کمک کرده اند و مهمتر از همه از خودتان سپاسگزار باشید.
  13. آسیبی را که رویداد های آسیب زا می توانند به سلامت روحی و جسمی شما وارد کنند را بشناسید و در هنگام بهبودی با خود صبور باشید.
  14. خاطرات جدیدی بسازید تا حواس شما را از خاطرات قدیمی پرت کند.
  15. بپذیرید که نمی توانید گذشته را تغییر دهیدو برای حل آن از یک روانشناس کمک بگیرید.

فراموش کردن خاطرات بد و ادامه زندگی

شاه کلید گذشتن از گذشته چیست؟

شما نمی توانید درد عاطفی حوادث آسیب زا و خاطرات بد را با یک چسب زخم برطرف کنید. سخت است بپذیریم که هیچ راهی برای بازگشت به گذشته و جلوگیری از وقوع آن رویدادها یا زندگی بدون آن تجربیات وجود ندارد. گاهی اوقات ممکن است در میانه راه چند قدم به عقب بردارید، اما باید بدانید که مسیر شفا هرگز خطی نیست. یادگیری نحوه فراموش کردن اشتباهات گذشته فرآیند آسانی نیست. در طول مسیر، مطمئن شوید که صبوری می کنید. پیروزی یک پیروزی است، مهم نیست کوچک یا بزرگ.

یادگیری نحوه فراموش کردن گذشته به این معنی است که به خود اجازه می دهید در زمان حال زندگی کنید. این یک روش زندگی است که در دراز مدت برای شما مفید خواهد بود و باعث می شود که شما به خودتان فضایی برای پیشرفت شغلی و زندگی شخصی تان همراه با اعتماد به نفس و رفاه سالم دهید و این همانزندگی است که همه ما شایسته آن هستیم. توجه داشته باشید که برای تکرار نشدن این موضوع بهتر است از یک طرحواره درمانگر که شاه کلید این ماجرا است استفاده کنید.

منبع: betterup.com

خیلی بد بد متوسط خوب عالی
(2 رای)
نظرات کاربران:
mona
پاسخ به این نظر
16:03 - 19 اسفند 1402

بعد از فوت پدرو مادرم بسیار بی انگیزه و خسته شدم اصلا نمیدونم باید چی کار کنم همش به گذشته با هم بودنمون فکر میکنم خیلی سختمه که اونا نیستن و همه صحنه ها برام تکرار میشه و هر روز با اونا زندگی میکنم چطور میتونم از این حال خلاص بشم خیلی خسته ام

0 0
امیرمهدی
پاسخ به این نظر
19:38 - 21 اسفند 1402

من کودکی سختی رو گذروندم و همیشه ازطرف خانواده سرزنش شدم و مقایسه شدم با بچه های هم سن خودم الان هم درهرجمعی وارد میشم همون حسهای کودکیم رو دارم و خیلی برام ازاردهندس میشه لطفا بگید باید چی کار کنم؟

0 0
افزودن نظر:
captcha
آدرس
واتس اپ